Novosti

Uključi se, pronađi rešenje – Proglašenje najboljih ideja

Najbolje učeničke ideje u okviru drugog kruga projekta “Uključi se, pronađi rešenje” svečano su proglašene u novosadskoj Gradskoj kući.  

“Grad Novi Sad i Gradska uprava za kulturu podržavaju mlade srednjoškolce. Danas su podeljene po dve nagrade u svakoj školi. Mi, kao Grad Novi Sad, podržavamo projekat jer mladi treba da se uključe i pronađu rešenja. Oni su dobili priliku da menjaju svet i da urade nešto lepo za svoju školu i za svoju okolinu,” kaže zamenik načelnika Gradske uprave za kulturu Dragan Aleksić.

Omladinska prestonica Evrope Novi Sad 2019, je u partnerstvu sa Evropskom prestonicom kulture Novi Sad 2021, odlučila da će, za razliku od prošle godine, većim budžetom finansirati čak dve učeničke ideje iz dve različite kategorije i uključiti jedanaest srednjih škola.

“Svaka škola dobija po dve nagrade. Jednu od OPENS-a, drugu od Evropske prestonice kulture. Mislim da su sve ideje vrlo zanimljive. Ono što je jako važno jeste da kontinuirano podržavamo ovaj projekat, da stalno mlade ohrabrujemo i da oni to usvoje kao neku naviku. Kroz kontinuitet, ideje mogu da budu sve bolje,” kaže ispred projekta “Novi Sad 2021 – Evropska prestonica kulture”, Milica Rašković.

Novosadski srednjoškolci glasali su za najbolje predložene ideje na polju aktivizma i kulture i stvaralaštva, koje će im pomoći da unaprede svoje sredine, odnosno srednje škole. 

“Đaci su nam kroz ovaj projekat rekli šta stvarno žele i mi smo videli šta im je potrebno. Ideje su vrlo različite i došle su od samih đaka i odgovaraju na njihove konkretne potrebe. Najviše teže ka tome da im prostor u školi i vreme koje provedu tamo bude udobnije i zanimljivije”, kaže ispred OPENS-a, asistentkinja programske koordinatorke Dobrila Marković.

Jedna od pobedničkih ideja dolazi iz Medicinske škole 7. April. Učenici su predložili obnovu zavesa u kabinetima i organizaciju vršnjačke edukacije o polno prenosivim bolestima. 

“Mislim da su projekti ovakve vrste veoma bitni i ovo je možda najznačajniji projekat koji se tiče nas srednjoškolaca. Ovaj novac koji dobijemo je jedna odlična motivacija za učenike. Facilitacija je takođe bila veoma bitna u ovom procesu, jer mladi treba da nauče kako se radi na ovakvim projektima,” kaže učenik Medicinske škole Velibor Maksimov.

Programi poput Participativnog budžetiranja su pravi način da se mladi uključe u političke procese i nauče da budu odgovorni građani. 

Više

Uključi se, pronađi rešenje  – kako je proces participativnog budžetiranja nastao po koracima

 

  1. Ideja

U moru instant rešenja i kampanja koje nas ubeđuju u to šta svako od nas mora da ima, postajemo nenaviknuti na to da nas neko pita – šta želimo; šta nama treba kako bi nam okruženje bilo bolje. Navikli smo da imamo nekoga ko će nam rešiti sve probleme, a zaboravljamo da imamo mehanizme da ih sami rešimo.

“Uključi se, pronađi rešenje” deo je programa Omladinske prestonice Evrope 2019 i Evropske prestonice kulture 2021, koji pruža mogućnost srednjoškolcima iz Novog Sada da direktno utiču na unapređenje svoje sredine, odnosno u konkretnom slučaju, na promene u svojoj školi kao sredini u kojoj provode veliki deo dana. Program je otvoren za sve državne srednje škole na teritoriji Novog Sada i svi učenici i škole imaju pravo da učestvuju. U svakoj školi biće realizovana jedna ideja, a odluku o tome koja će ideja dobiti novac iz budžeta grada Novog Sada donose učenici škole koristeći se principima demokratskih izbora.

  1. Okupi ekipu

Prošle godine program je uspešno sproveden u 8 srednjih školi u Novom Sadu. Ove godine idemo dva koraka napred. Okupili smo jaku ekipu – Program „Uključi se, pronađi rešenje“ ove godine zajednički sprovode dve evropske prestonice: Omladine i Kulture. OPENS i Fondacija 2021, uz podršku Grada Novog Sada, Gradske uprave za sport i omladinu, Gradske uprave za kulturu i Pokrajinskog sekretarijat za obrazovanje, propise, upravu i nacionalne manjine – nacionalne zajednice ove godine doći će i do većeg broja škola, učenika i rešenja.

  1. Razvijanje i lobiranje

Mladi ne poznaju i uglavnom ne veruju političarima procesima i mehanizmima. Programi, poput Participativnog budžetiranja, pravi su način da mlade uključimo u političke procese i naučimo ih da budu odgovorni građani. Neke stvari će se sjajno pokazati, neke neće dobro proći i na kraju je samo važno istrajati u procesu i učiti usput 

  1. Biramo najbolje

Ili, tačnije, ne biramo mi, već sama zajednica. Kroz proces glasanja omogućili smo mehanizme koji odgovaraju na realne potrebe mladih. 

  1. Nagrađujemo pobednika

Ove godine, po dve ideje biće nagrađene u svakoj školi.  Jedanaest škola dobiće tako dva puta po 70.000 dinara. Nagrađujemo pobedničku ideju na temu aktivizma mladih i pobedničku ideju na temu kulture i stvaralaštva.

  1. Realizacija

Realizacija svih pobedničkih ideja očekuje se do početka marta 2020. godine. Od tog momenta ulazimo u treću godinu procesa, sa dve godine iskustva, materijala i rezultata na osnovu kojih nastavljamo da zagovaramo za više novca, više ideja i veći broj škola.

 

Više

UKLJUČI SE, PRONAĐI REŠENJE – glasanje u toku

Drugi krug projekta Uključi se pronađi rešenje uveliko je u toku i ostalo nam je još svega nekoliko škola pre nego što proglasimo najbolje ideje za 2019/2020. školsku godinu. Novosadski srednjoškolci u ovom trenutku glasaju za najbolje predložene ideje na polju aktivizma i kulture i stvaralaštva, koje će im pomoći da unaprede svoje sredine, odnosno srednje škole. 

 

„Đaci su se zaista punom parom uključili u ovaj projekat. Mogu da kažem da su se učenici odazvali u lepom broju, oformili smo dva tima koju su došli do vrlo interesantnih ideja. Proces je bio vrlo interesantan, zadovoljni smo kako đaci reaguju. Predložene ideju su važne za školu i uključuju veliki broj đaka“, kaže facilitatorka Jelena Kovačević Vorgutin.

Učenici su se sa sistemom Participativnog budžetiranja upoznali nekoliko meseci ranije kada je devet novosadskih škola dobilo priliku da, sa 50.000, finansira najbolju ideju.  Ipak, novi krug nosi i neke novine, kao što je učešće većeg broja srednjih škola. Omladinska prestonica Evrope Novi Sad je u partnerstvu sa Evropskom prestonicom kulture 2021 odlučila da će, za razliku od prošle godine, većim budžetom finansirati čak dve učeničke ideje iz dve različite kategorije. 

Jedna od ideja Poljoprivredne škole sa domom učenika u Futogu ticala se kulturno-ekološko stvaralaštva mladih i obogaćivanje njihovog školskog dvorišta na kulturan i savremen način.

„Ova ideja je veoma kreativna i zanimljiva. Facilitatori su nam pružali pomoć tokom celog ovog projekta, objasnili su nam sve korake i ciljeve i mnogo smo se zabavili tokom rada. Ovo je jako dobra inicijativa jer smo dobili šansu da unapredimo našu školu kreativnim idejana koje  smo, uz pomoć naših profesora, doveli skoro do cilja“, kaže petnaestogodišnja učenica Poljoprivredne škole Marija Ćirić. 

Programi poput Participativnog budžetiranja su pravi način da se mladi uključe u političke procese i nauče da budu odgovorni građani. 

Sledeći korak jeste proglašenje najbolje ideje 17. decembra, a potom i njihova realizacija. 

 

Više

Nova tura participativne demokratije

U kulturnoj stanici Eđšeg održana je obuka za facilitatore u trajanju od tri dana i okupila je ljude koji su motivisani da rade sa mladima i da saslušaju njihove potrebe. Obuci su prisustvali facilitatori koji će voditi proces participativnog budžetiranja u okviru programa “Uključi se, pronađi rešenje“ u srednjim školama u Novom Sadu.

Paritcipativno budžetiranje je mehanizam participativne demokratije koji omogućava građanima da direktno utiču na donošenje odluke o trošenju budžetskih sredstava dok su facilitatori tu da im približe ceo ovaj proces. Omladinska prestonica Evrope Novi Sad, još prošle godine odlučila se da implemetira ovu metodu u mikro zajednicu – kao što je srednja škola.

„Bitno je da osoba koja radi sa mladima bude edukovana. Njima nisu bliski pojmovi poput “participativnog budžetiranja“ i možda im deluje odbojno, ali je sve to zapravo jedan lep i zanimljiv proces. Takođe je bitno da osoba koja je facilitator bude motivisana da radi sa mladima i da poštuju njihove odluke, a sve veštine koje su im potrebne za to, dobiće kroz ovu obuku,“ kaže programska koordinatorka OPENSa, Aleksandra Ilijin.

Obuka nije nužno fokusirana na omladinske radnike, već i ljude drugih profila koji su zainteresovani za rad sa mladima. Da bi se proces uspešno sproveo, neophodno je da osobe koje ga vode imaju potrebna znanja o participativnoj demokratiji i njenim mehaniznima, ali i veštine rada sa različitim grupama ljudi.

OPENS već drugu godinu za redom organizuje obuku za facilitatore, a ove godina ostvarila se saradnja i sa Fondacijom 2021.

„Saradnja sa OPENS-om je veoma važna s obzirom da su oba naša projekta od nacionalnog značaja i da se realizuju u Novom Sadu. Neophodno je da se usaglasimo  oko polja koja su nam u  fokusu a to su mladi i kultura. Takođe u obe prestonice, imajući u vidu da su evropske, proces demokratizacije jeste ključna vrednost koja se podstiče i neguje. OPENS je prošle godine već realizovao ovaj program participativnog budžetiranja te nam je njihovo iskustvo izuzetno važno. Verujemo da ćemo zato sa prethodnim iskustvom i ujedinjenim snagama ovog puta dati još bolje rezultate i uključiti još više mladih ljudi,“ kaže rukovoditeljka sektora Razvoja programa ispred Fondacije 2021, Milica Rašković.

U narednom periodu biće organizovan još jedan trening koji će se baviti dodatnim setom veština i gde će akcenat biti na radu na komunikaciji sa mladim ljudima.

Više

Šareni vremeplov

Jedna ideja bila je da rekonstruše zid. Drugi ideja je bila novi mural. Škola je glasala i mural je pobedio i tu bi priči mogao biti kraj. Ali nije. Pobednički tim srednje Umetničke škole za dizajn Bogdan Šuput, odlučio je da izađe u susret protivničkom timu i objedini ove dve ideje u jednu. Dobijena sredstva bila su dovoljna da se nabavi materijal za oslikavanje zida koji će, pored estetskog, biti i edukativnog karaktera.

„Ideja je bila izrada murala za školu i da napravimo koncept koji se sastoji od umetničkih pravaca kroz istoriju poznatih dela vajara i slikara i da se napravi neka dinamična skica koja bi ulepšala zid škole. Imali smo malih poteškoća jer je zid sa spoljašnje strane i vremenski uslovi nam nisu dozvoljavali da počnemo
sa oslikavanjem ranije. Materijal je nabavljen, skice su gotove, sad je potrebno da se ona prenese na zid i onda kećemo da radimo. Poboljšaćemo izgled škole, zid će doneti neku vedrinu i mlađi učenici će takođe moći na nauče nešto o istoriji. Dobro smo se uklopili u budžet, bilo je dovoljno novca,“ kaže Biljana Hajduković iz pobedničkog tima PREDVIŽNICI iz Umetničke škole.

Sem toga, OPENS kaže: ovo će biti super pozadina za vase IG fotke – pravac Umetnička škola!

Više

Estetsko, a funkcionalno

U samom centru grada jedna od retkih opštih gimnazija, verovali ili ne, nije imala sređeno dvorište. Postoji veliki, ograđen proctor. Postojalo je staro košarkaško igralište. Ali, nema malog kutka za užianje. Tačnije, nije ga bilo. Do sada. Učenici gimnazije Svetozar Marković su odlučili da novac iskoriste za rekostrukciju košarkaškog terena u dvorištu škole. Uprkos lošim vremenskim uslovima proteklih nekoliko meseci, oni su ipak uspeli da završe ono što su naumili. Okrečili su zid kojim je ograđen teren i okrečili i postavili nove table za koševe.

„Naša ideja je bila da se, košarkaški teren obnovi i da ovaj prostor bude ugodniji za boravak. Nakon pobede škola je u projekat uključila arhitektu i građevinca da oni procene kako to treba da izgleda i onda smo u saradnji sa njima dovršili radove,“ kaže učenica Ana Sanković iz pobedničkog tima SVETINI JUNACI.

Svetini junaci su sredili sada kutak ne samo za sebe, već za celu školu.

Više

Letnjikovac za topla druženja

Ionako neobična škola, dom za učenike, Futožane, ali i konje, magarce, pse, kokoške i najlepšu aleju cveća od sada krasi još jedna oaza. Poljoprivredna škola sa domom učenika u Futogu, dobila je ideju da svoje dvorište upotpuni još jednom saletlom. Složni pobednički tim je već odredio mesto i pripremio teren za buduće radove. Materijali su nabavljeni, a vreme je pogodno za nastavak radova, tako da će učenici uskoro moći da uživaju u novom letnjikovcu. Tim je srećan što će uraditi nešto za dobrobit škole, i iako su svi članovi tima četvrta godina, žele da ostave trag za buduće generacije.

„Hteli smo da npravimo mesto na kojem se može družiti i odmarati. Jedva čekamo lepo vreme da možemo da budemo tamo, a ne da sedimo po kafićima. Školsko dvorište će lepše izgledati i učenici će moći tamo da rade domaće zadatke“, kažu iz pobedničkog tima FUTOŽANI.

Ako vas put navede ka Futogu, ne prospustite da prošetate velikim dvorištem te škole i probate neke od
njihovih proizvoda.

Više

Simbioza umetnosti

Lights, camera, action! I mjuzikl se zakuvava u Njegoševoj ulici. Pobednički tim iz Muzičke škole Isidor Bajić, odlučio je da novčani doprinos uloži u izradu kostima za školski mjuzikl. Većina učenika učestvuje u vannastanim aktivnostima poput ove, te su se svi usaglasili da je baš taj mjuzikl odlična ideja za ulaganje novca. Svaki delić predstave proizvod je isključivo učeničkog rada – od pisanja samog teksta, preko
komponovanja, do sviranja i igranja. Dobijenim novcem, tim je odlučio da plati krojačicu, koja će sašiti potrebne kostime za scensko izvođenje.

„Mislim da je ovo jedan izvanredan projekat gde se odlično sintetišu svi aspekti našeg umetničkog rada. Mnogo se radi na muzici, koju smo mi pisali, na glumi i tekstu. Bitno je da napomenem da je smo sve ovo mi sami uradili na čelu sa našim profesorom koji je režirao. Realizacija odlično napreduje, probe su u punom pogonu i mnogo se radi. Mnogo smo zahvalni novčanim doprinosom jer smo pomoću njega sašili
kostime, u suprotnom bi nam bilo malo teže da nađemo taj novac i sam proces šivenja kostima bi se odužio,“ kažu iz pobedničkog tima TRIO FANTASTICO.

Uzbuđeno čekamo premijeru!

Više

Zajedničkim radom do promena

Učenike Medicinke škole „7. april“ možete zateći u novopregrađenoj kantini gde oni obično uče, piju kafu, odmaraju se i druže između časova za vreme pauze i slobodnog vremena. Oni su od već postojeće kantine u okviru škole napravili njihov kutak za odmor i druženje. Napravili su pregradni zid i okrečili ga, dok su postojeće visoke stolove rekonstruisali spojili, ofarbali i napravili jedan veliki sto na sredini prostorije. Pregradni zid je bio neophodan zbog odvojenosti od mirisa i gužve. Sami su tapacirali klupe, a dogovor je bio i da svako od njih, ko želi, donese neki dekorativni materijal, pa je samim tim prostorija ukrašena raznim biljkama iz njihovih domova.

„Naša ideja od početka je bila da pregradimo već postojeću kantinu i da napravim učenički prostor gde će učenici naše škole da borave i gde će imati neku dozu mira. Moći će da sednu, popiju kafu. Imamo radio sa muzikom koju sami puštamo, nekad se dešava i da ga isključimo da bi svi mogli da uče. Uspeli smo u onom što nam je bila glavna zamisao. Skoro sav posao smo uradili sami i na tom putu se i zabavili. Bilo nam je zanimljivo da farbamo i tapaciramo. Dobra stvar je što smo kroz ceo taj proces naučili da tapaciramo, što će nam u jednom životnom trenutku sigurno zatrebati. Proveli smo puno sati zajedno, zbližili se, i upoznali jedni druge, ček iako smo četiri godine išli zajedno u razred, imam osećaj da smo posle ovog još bliži jer je drugačije kad sa nekim provedem osam sati van škola, svaki dan. Zadovoljni smo novčanim doprinosom, izvukli smo maksimum iz te sume,“ kaže učenica Medicinske škole, Renata Kresanko iz pobedničkog tima BABICE CARICE.

Ako ste u prolazu, mali hint – kantina u Medicinskoj školi krije oooodlične palačinke!

Više